In september 2016 was mijn 3e kistorgel klaar. Het voornemen was om het nu eerst een jaar aan te zien en te bedenken of ik er weer een keer aan zou beginnen. De weken na het gereed komen van het orgel is het direct al veel gebruikt bij repetities en concerten van Cappella ad Fluvium, mijn eigen koor. Wat bleek ook nu weer: ondanks, dat het 3e orgel 4 stemmen heeft is het hoofdzakelijk als continuo  gebruikt met als inzet alleen de gedekt holpijp 8'. Dat bracht me op de gedachte dat, als ik weer zou gaan bouwen dan een orgeltje met alleen een 8' register te maken en dan ook zo compact, dat het in onze auto zou passen. Maar het voornemen was om het nu eerst 's een jaartje aan te zien en tijd te nemen voor de tuin, voor fietsen, lezen, museumbezoek e.d. Iemand vroeg me begin januari of ik alweer was begonnen, terwijl ik dus nog niet wist of ik dat nog zou doen. ''Ga dan maar vogelhokjes bouwen", was de reactie. Tja, dat had hij nou niet moeten zeggen .... dan maar meteen weer aan de gang, maar dan wel met die nieuwe gedachte van een klein compact orgeltje. Hoe zou je compacter kunnen bouwen dan naar het voorbeeld van de lichtgewicht orgeltjes van Peter Hoogerheide. Van hem kreeg ik informatie over zijn ontwerpen. Met een model heb ik even gepast of een nieuw orgel met "zijn" afmetingen achter in de auto geplaatst kon worden en dat bleek heel goed te kunnen. Dus maar weer gestart, beginnend met het maken van de pijpen: baskant holpijp gedekt 8' en overgaand in discant roerfluit 8'. Weer lekker bezig in de werkplaats ......... tot 30 januari 2018, toen was het klaar !


Maak een gratis website met Yola